CLS.A VIII-A (A,B și C)
Prof. Blaga Loredana
SB, PR și AT
Analizează următoarele fraze(subliniază predicatele, delimitează propozițiile și precizează felul acestora):
1. Nu-ți ajunge cât ai alergat.
2. Proiectul tău a rămas să fie aprobat mâine.
3. Cartea pe care am primit-o mi-a plăcut mult.
4. Trebuie să te pregătești mai bine pentru examen.
5. E posibil să rezolve mai repede exercițiile.
6. Visul tău a însemnat să muncești mult.
7. A venit timpul când păsările pleacă în țările calde.
8. Plăcerea lui este să deseneze.
9. Orașul nostru este cum ni-l dorim.
10. Cine are carte are parte.
11. Cine este harnic este apreciat.
12. Întrebarea este care elev a fost mai bine pregătit.
13. Trebuie să înveți bine lecția.
14. El a adresat întrebarea cine a spart geamul.
15. Andrei părea că este obosit.
⭐⭐⭐⭐
OPȚIONAL ,,MORFOSINTAXA, UN JOC PLĂCUT”
CLASA aVII-a A
1. Citeşte fiecare din afirmaţiile de mai jos şi încercuieşte litera A, dacă o consideri adevărată sau litera F, dacă o consideri falsă:
A F Modurile personale sunt: infinitiv, conjunctiv, condiţional-optativ, imperativ.
A F Verbele copulative formează singure predicatul nominal.
A F Modul condiţional-optativ arată o acţiune dorită, condiţionată de o altă acţiune.
A F Verbele auxiliare sunt: a avea, a vrea, a fi. Ele intră în alcătuirea unor forme verbale compuse.
A F Participiul are terminația –s sau -t.
2. Transcrie verbele de mai jos la modul, timpul, persoana şi numărul indicat:
a educa – mod indicativ, timp prefect compus, pers. a III-a, pl.
a prinde – mod conjunctiv,timp perfect, pers. I, sg.
a trăda – mod indicativ, timp perfect simplu ,pers. a II-a, pl.
a sta –– mod indicativ, timp viitor, pers. a III-a, sg.
a veni – mod indicativ, timp perfect simplu, pers. I, sg.
a zice – mod condiţional-optativ, timp perfect, pers. I., sg.
a vedea –mod conjunctiv, timp prezent, pers. a II-a, pl.
a curăţa – mod imperativ, pers. a II-a, pl.
3. Numește valoarea morfologică a cuvintelor subliniate din enunțurile:
• Băiatul însemna în carnețel ideile importante.
• Șerban vrea să se facă profesor.
• Ea părea fragilă, dar avea o rezistență surprinzătoare.
• Pentru el pictura înseamnă satisfacție.
• Am ieșit din casă și voi merge în parc.
4. Indică diateza verbelor din enunțurile de mai jos:
Trebuia să vă închipuiți că veți alege greu varianta corectă.
Se gândea dacă va fi consultată de un medic vestit.
Mara se îmbracă elegant când merge la teatru.
5. Scrie funcția sintactică a verbelor din fraza:
Venea sărind pentru că era fericită că fusese ascultată și primise nota zece.
6. Subliniază forma corectă în enunţurile următoare:
Ai / a-i văzut ce s-a/sa întâmplat?
Mi-ar place/ plăcea a-i/ai supraveghea pe colegii mei.
S-ar/ sar putea să nu fi/ fii rezolvat în totalitate testul.
Sper că v-a / va distrat piesa de teatru văzută.
Începu să-i/săi laude pe elevii să-i/săi.
7.Alcătuiește câte un enunț cu un verb personal și unul impersonal.
Comentarii
Trimiteți un comentariu